|
Nehéz olyan műfajról beszélni, ami van is, meg nincs is. A versmegzenésítés, az éppen ilyen. Aki ma Magyarországon fel tud sorolni legalább tíz, versmegzenésítéssel foglalkozó előadót, tulajdonképpen már „beavatottnak” tekinthető. Holott az utóbbi évtizedekben alighanem több százan próbálkoztak a versek zenére történő átültetésével.
Míg a „főfoglalkozású” versmegzenésítők közül szinte kizárólag csak a Kaláka együttes vált országosan ismertté-elismertté, a saját műfajukból kikalandozó rock-előadók közül elsősorban Koncz Zsuzsa verslemezei lettek sikeresek. Később – többek között – Hobo, Cseh Tamás, Ferenczi György jelentkezett verslemezzel. A gyermekversek legnépszerűbb könnyűzenei előadója pedig Halász Judit, akinek népszerűsége, ismertsége talán még a Kalákáén is túltesz. A gyermekversek előadására – Halász Judit nyomdokainsokan vállalkoztak, már-már iparszerű méretekben születtek a produkciók, ezek színvonala azonban ritkán érte el a példaképekéét.
Az elsősorban népzenét játszó zenekarok által énekelt költemények közül feltétlenül meg kell említeni a Sebő együttes – többnyire délszláv muzsika ihlette – megzenésítéseit, illetve a Kolinda együttes kis számú, de annál ragyogóbb versátültetését.
Nem véletlenül mondtam a Kalákára, hogy főfoglalkozású versmegzenésítők. Nemcsak azért, mert hatalmas életmű áll mögöttük – több mint ezer dal, színpadi kísérőzenék, filmzenék stb. –, de előttük nemigen akadt olyan zeneszerző, előadó, aki kizárólag irodalomra – kanonizált vagy éppen modern versekre, irodalmi művekre szakosodott volna. Írtak ugyan már a XIX. században is zenét versekre – hogy mást ne mondjak, Erkel Ferenc vagy Egressy Béni –, a XX. század első felében pedig sok táncdal, kuplé, sanzon született magyar költők műveire. Ezek a dalok azonban megszólalásukban inkább a dalszerző zenei világát tükrözik, ahhoz idomulnak a szövegek. A Kaláka zenefelfogása gyökeresen új: ők a vershez igazítják a zenét, a szöveg világára rímelő muzsikát komponálnak. Többek közt ez a nyitja az együttes példátlan sikerének. A Kaláka életműve mai napig követendő példa és ugyanakkor óriási kihívás minden újabb dalnoknak, zenekarnak. 1969-ben alakult, népszerűsége máig töretlen, eredményeit felsorolni fölösleges.
Minden új zenekar találkozik ezzel a dilemmával: lehet-e igazán újat hozni a versmegzenésítésben évtizedekkel a Kaláka megalakulása után? Vers ugyan van bőven, bár sok fontos, emblematikus vers már foglalt, és ha valaki egy mások által már előadott versből készít új verziót, az nem lehet sokkal rosszabb, vagyis legalább olyan jónak kell(ene) lennie.
Aztán a hangszerelés. Akármilyen nagyszerűek is Koncz Zsuzsa verslemezei, úgy érzem, ezek a felvételek szabályerősítő kivételek. Számomra a vers szinte kötelezően akusztikus zenét kíván, de legalábbis a könnyűzene finomabb kivitelezésű, sanzonos megjelenési formáit. Az akusztikus zenében a hangszerpark pedig szinte adott: gitárok, furulyák, cselló, esetleg nagybőgő, mandolin, fuvola, dobok, csörgők stb. Ezzel meg is érkeztünk a Kalákától jól ismert hangszerelésekhez. A dallamoknál újabb dilemma: fülbemászóak, könnyűek legyenek, avagy inkább elvontak, fajsúlyosak?
A kórusoknál ugyanez a helyzet. A Kaláka együttes zenéje – legalábbis a népszerűbb, ismertebb dalok – csupa könnyedség. Elegáns, fülbemászó dallamok, ragyogó, tiszta vokálok, ötletes szólók. Megint egy olyan csapda, amibe nem könnyű nem beleesni. Gondolom, mindenki hallott már rossz Kaláka-utánzatokat, vagy, ami semmivel sem jobb, se füle, se farka eredetieskedést.
Szerencse, hogy mindezt a Göncölszekér együttes megalakulása után írtam le. Ha előbb olvassák, talán meg sem alakulnak! Márpedig nagy veszteség lett volna meg nem alakulniuk. A Göncölszekér a ma fellelhető, versbarát zenekarok közül az egyik legfigyelemreméltóbb társulat.
A sok hangszer – harmonika, koncertina, bendzsó, mandolin, furulyák, az alapharmóniát adó gitár és akusztikus basszusgitár – akár már önmagában is garantálhatná a változatosságot, de a Göncölszekér zenéjének sokszínűségét tovább fokozza a kompozíciók zenei nyitottsága, bátorsága, a takarékos, de jól megszerkesztett, trükkös hangszerelés. Ha valaki csupa háromakkordos, tábortűzi sablonritmusra ráhúzott, öt perc alatt megtanulható slágert ért versmegzenésítés alatt, alighanem csalódni fog a Göncölszekér koncertjein. Eddigi dalaik között ugyan akad talán egy-két slágergyanús szerzemény, de a többség jóval fajsúlyosabb. Még a leglendületesebb, legvidámabb dalok is tartalmaznak zenei poénokat, meglepetéseket, és a komorabb hangvételű dalokkal aztán a dörzsöltebb zenehallgatókat is behúzzák a csőbe. Váratlan, nyaktörő ritmusváltások, modulációk és hangszercserék teszik eseménydússá a számokat. A vokál hol erőteljes, hol finom és visszafogott. A gitárkíséret imponálóan változatos, sokféle zenei világból merít ihletet.
A zenekar előadásmódja, a koncertek hangulata jellegzetesen göncölszekeres. Mi sem áll tőlük távolabb, mint a nyakkendős merevség, a pátoszos komolykodás, a szenvelgés. A zenekar szereti a humort, a versben eleve meglévőt ugyanúgy, mint annak spontán változatát. Ez a zenekar másik nagy erőssége a kompozíciók mellett, és ahány tag, annyiféle humor. Az előadók stílusa, emberi karaktere, megjelenése fontos része a Göncöl-koncerteknek. Érdemes tehát eljönni, „felülni a Göncölszekérre” és megtapasztalni az egyedi hangulatot.
Gyarmati Gábor (Greenfields)
|
|
Az elmúlt évtizedekben Magyarországon sajátos konnotációkat kapott a versmegzenésítés műfaja: népdalok, egyházi dalok, „virágénekek” összefüggésében kerül elő, sokan ezekkel együtt éneklik szívesen: ez a jelenség, ha egy kultúrán belül biztos helyet is nyújt a megzenésített versek számára, nem mentes minden egyoldalúságtól, a versek kiválasztása, és feldolgozásuk zenei stílusa szempontjából némi behatároltságot mutat.
Mi azonban nem egyetlen stílust tartunk üdvözítőnek, ellenkezőleg, mindent szabad, amit az akusztikus megszólalás, a kvartett-felállás, a különféle zenei források (a komolyzene, a dzsessz, a blues, a bluegrass, a francia sanzonok, az ír, skót, magyar és zsidó népzene) és a fő alapelv, az adott vers karaktere lehetővé tesz.
A műfaj képviselőinek önértelmezésében gyakori elem, hogy zene által kívánják a költészetet megismertetni, a nagyközönséget olvasásra ösztönözni. Ez tiszteletre méltó és bizonyára eredményes erőfeszítés: ilyenkor az előadó úgyszólván a költészet és a zenélés kölcsönös segítségnyújtását tartja szem előtt, és mintha a saját műfaján túlra tekintene, a művelődés mint egész iránti odaadás vezérelné. Szántszándékkal a Göncölszekér efféle missziót nem teljesít, s ha valaki koncertjeinken kapott kedvet az olvasáshoz, az magára vessen.
|
|